Tuki ja häiriöilmoitus
Lähetä tukipyyntö oheisella lomakkeella tai ota yhteyttä
Asiakaspalvelu avoinna arkisin klo 9.00-16.00
Puhelimitse: 010 508 2590
Sähköpostilla: asiakaspalvelu@funlus.fi
Tarjouspyynnöt osoitteeseen: myynti@funlus.fi
Usein kysytyt kysymykset
Askarruttaako jokin asia? Löydät todennäköisesti vastauksen seuraavista kootuista vastauksista.
Emme käytä. Logo toteutetaan aina asiakkaan tarpeiden ja toiveiden pohjalta yksilöllisesti graafikon suunnittelemana ja piirtämänä.
Emme suosittele käyttämään logoissa valmiita pohjia, sillä niihin on vaikeampi saada tavaramerkkiä. Logo kannattaa siksi tehdä aina yksilöllisesti, jolloin suojaaminen on helpompaa.
Yleiset nimipalvelimet ovat:
ns1.nopeawebhotelli.fi
ns2.nopeawebhotelli.fi
ns3.nopeawebhotelli.fi
Virtuaalipalvelimissa käytössä voi olla omat nimipalvelimet. Voit tarkistaa nimipalvelimet täältä.
DNSSEC (Domain Name System Security Extensions) on palvelu, joka vahvistaa nimipalvelimien tietoturvaa. DNSSEC on eräänlainen vakuutus, joka takaa, että internetin käyttäjä pääsee juuri sille verkkosivulle, jolle tällä on aikomus mennä. DNSSEC:in avulla suojaudut nimipalvelinjärjestelmään kohdistuvilta hyökkäyksiltä.
DNSSEC varmistaa, että nimipalvelukyselyihin saadut vastaukset tulevat oikealta lähettäjältä eikä vastaustietoja ole muokattu. Kun DNSSEC-palvelu on käytössä, saadaan vastaukset nimipalvelukyselyihin digitaalisesti allekirjoitettuina.
Nimipalvelussa jokaiselle verkkotunnukselle on annettu oma ainutlaatuinen IP-osoite (esim. www. traficom.fi IP-osoite on 87.239.126.33). DNSSEC:in tekniikka varmistaa, että kyselyn lähettävä tietokone (esim. verkkoselain) näkee, tuleeko internetosoitteeseen nimipalvelun kautta saatu vastaus palvelimelta, joka on rekisteröity luotetuksi palvelimeksi.
Jos haluat ottaa DNSSEC palvelun käyttöön. Tee siitä ilmoitus itsepalveluportaalissa (muutospyyntö). Mainitse verkkotunnuksesi ja DNSSEC käyttöön ottaminen ja toivottu aloituspäivä. Palvelu on vapaaehtoinen ja se kuuluu kaikkiin IT-tukipaketteihimme (kolmoset, täyskäsi, värisuora).
Voit tehdä ilmoituksen 24/7 asiointipalvelumme kautta https://funlus.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/2/group/2/create/10013
Voit tehdä tuki tai muutospyynnön suoraan itsepalveluportaalista: https://funlus.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/2/group/-1
Voit myös lähettää meille sähköpostia asiakaspalvelu@funlus.fi tai soittaa 010 508 2590
Välittäjät hoitavat asiakkaidensa pyynnöstä fi-verkkotunnuksen
- rekisteröimisen Liikenne- ja viestintäviraston verkkotunnusrekisteriin
- tietojen päivittämisen
- voimassaoloajan uusimisen
- vaihtamisen välittäjältä toiselle
- siirron käyttäjältä toiselle
- irtisanomisen.
Välittäjä on myös velvollinen antamaan asiakkailleen
- yleistä neuvontaa fi-verkkotunnuksiin liittyen
- tiedon, mikäli välittäjätoiminta on päättynyt tai Liikenne- ja viestintävirasto on antanut välittäjää koskevan kieltopäätöksen
Verkkotunnus ei saa merkitsemishetkellä
- vastata toisen suojattua nimeä tai merkkiä, ellei verkkotunnuksen
käyttäjä pysty esittämään hyväksyttävää perustetta verkkotunnuksen
rekisteröinnille - muistuttaa toisen suojattua nimeä tai merkkiä, jos verkkotunnus
rekisteröidään ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
Verkkotunnuksessa sallitut merkit
Välittäjän on neuvottava asiakkaitaan verkkotunnuksissa sallituista
merkeistä, joita ovat kirjaimet a-z ja numerot 0-9. Lisäksi sallittuja
merkkejä ovat kansalliset merkit å, ä ja ö sekä Suomessa puhuttavan
saamen kielen merkit ja lisäksi tavuviiva-miinusmerkki.
Välittäjien on huomioitava kansallisia merkkejä sisältäviin verkkotunnuksiin
kohdistuvat rajoitukset markkinoidessaan ja välittäessään verkkotunnuksia. Verkkotunnusta hakevien ja harkitsevien asiakkaiden tulee tietää kansallisia merkkejä sisältävien tunnusten teknisistä rajoitteista. Erityisesti on huomioitava asiakkaan mahdollinen tarve hakea sekä
kansallisia merkkejä sisältävä verkkotunnus että vastaava verkkotunnus ilman kansallisia merkkejä, esimerkiksi ääkkönen.fi ja aakkonen.fi.
Latinalaisten aakkosten ulkopuolisten kirjoitusmerkkien käytön mahdollistaa punycode, josta käytetään myös nimeä ACE (ASCII Compatible Encoding). Nimipalvelinjärjestelmä ymmärtää kansallisia merkkejä sisältävän verkkotunnuksen, jos se on määritelty teknisesti ACEmuotoon. Esimerkiksi ääkkönen.fi on ACE-muotoisena: xn--kknen-fraa=0m.fi. Muunnostyökaluja tarjoavia verkkosivuja on lukuisia. Sellainen löytyy myös Liikenne- ja viestintäviraston sivustolta.
Voit tarkistaa ne esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen julkisista rekistereistä (sivustot aukeavat nimeä klikkaamalla uuteen välilehteen):
Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä
Yhdistysrekisteri
Tavaramerkkirekisteri
Näiden lisäksi Euroopan unionin immateriaalioikeusvirastolla (EUIPO) on EU-tavaramerkkirekisteri, josta voit tarkistaa tavaramerkkien ja nimien saatavuutta.
Suojattuja nimiä ja merkkejä ovat sähköisen viestinnän palveluista annetun lain perusteella:
Suomen kauppa-, tavaramerkki-, yhdistys-, säätiö- tai puoluerekisteriin merkityt nimet tai merkit julkisyhteisön, valtion liikelaitoksen, itsenäisen julkisoikeudellisen laitoksen, julkisoikeudellisen yhdistyksen ja vieraan valtion edustuston ja sen toimielimien nimet
toiminimi- ja tavaramerkkilaissa tarkoitetut vakiintuneet nimet, toissijaiset tunnukset tai tavaramerkit
EUIPO:n tavaramerkkirekisteriin merkityt EU-tavaramerkit. Esimerkiksi Funlus® on tavaramerkki.
Kyllä voimme. Vanhaa logoasi voidaan uudistaa tarpeittesi ja toiveittesi pohjalta nykyaikaisemmaksi. Vanhasta logosta voidaan myös säilyttää haluamiasi asioita uuteen logoon (esimerkiksi säilyttää logon vanha värimaailma tai liikemerkin osia/keskeinen idea) tai tehdä kokonainen logouudistus.
Valmis logo on saatavilla useissa erilaisissa tiedostomuodoissa tarpeittesi mukaan.
Logon suunnitteluprosessi on jokaisen asiakkaan kanssa yksilöllinen. Prosessin kesto riippuu paljon toiveistasi ja tarpeistasi. Viimeistelyn ja hiomisen tarve lisäävät usein logosuunnitteluprosessin kestoa, mutta johtavat usein myös yrityksesi kannalta viimeistellympään ja erottuvampaan lopputulokseen. Kestoon vaikuttaa myös se, käytetäänkö logossa valmista pohjaa vai piirtääkö graafinen suunnittelija logon alusta saakka itse. Nopeimmillaan logo on valmis viikossa ja vaativimmissa brändimäärittelyissä ja ennakkotutkimuksissa prosessiin menee yhdestä kahteen kuukautta.
Kyllä, Voit halutessasi ostaa yrityksellesi yksilöllisen brändiohjeiston. Tutustu yritysilmepaketteihimme.
Kerro meille ainakin seuraavat asiat:
- Millä alalla yrityksesi toimii.
- Mitä haluaisit logon sisältävän; haluatko tekstilogon vai tekstilogon ja liikemerkin (esim. ikoni tai muu symboli) yhdistelmän
- Onko sinulla toiveita siitä, millaisella tyylillä logo toteutetaan. Voit lähettää myös esimerkkikuvia tyylisuunnista ja väreistä, joista pidät.
- Jos yritykselläsi on jo olemassa määritellyt brändivärit, voit toimittaa ne graafikollemme RGB tai Hex-arvona.
- Missä haluat logoa käytettävän? Suunnitellessa on hyvä tietää, missä logoa ensisijaisesti käytetään. Painotuotteisiin suunniteltaessa käytetään niille sopivia CMYK-värejä ja verkkosivuille RGB-värejä.
Käyttötukeen kuuluu yleiset tukitoimenpiteet, kuten esim. sähköpostiasetukset, sähköpostin salasanan nollaaminen, wordpress käyttöopastus/materiaali ja häiriöhallinta. Käyttöpalvelun tarkoitus on varmistaa, että asiakkaamme saa kerralla nopeat WordPress-kotisivut, toimivat sähköpostiosoitteet ja osaavan käyttötuen. WordPress-julkaisujärjestelmä vaatii säännöllistä ohjelmiston päivittämistä mm. tietoturvauhkien välttämiseksi, siksi olemme sisällyttäneet nämä käyttöpalvelun hintaan. Lisäksi otamme asiakkaidemme sivuista säännölliset varmuuskopiot, jotta tietosi pysyvät tallessa. Kaikki käyttöpalvelut sisältävät laadukkaan webhotellin suomalaisilla palvelimilla, jolla varmistetaan sivuston nopea toimivuus. Lisäksi saat käyttöön oman domain-osoitteen (fi,com,net) ja sähköpostipalvelun (IMAP,POP3). Käyttötukisopimukseen kuuluu myös uuden välittäjämallin mukakainen verrkotunnushallinta (Lisätietoa uudistuksesta).
Palvelutaso (SLA) vaihtelee valitun käyttöpalvelun mukaan. Basic-tasolla käytössäsi on sähköpostituki arkipäivisin. Basic Plus sisältää sähköpostituen lisäksi puhelintuen arkipäivisin ja Pro sisältää puhelintuen lisäksi priorisoidun vastausajan (SLA 1 arkipäivässä) arkisin ja on laajennettavissa lisämaksusta myös hätätyöksi viikonloppuisin / juhlapyhinä.
Muutostöiden tekeminen sivustolle on hinnaston/sopimuksen mukaan erillisveloitettavaa palvelua (esim. asiakkaan puolesta sisällön syöttäminen sivustolle, ulkoasun muuttaminen, lomakkeen lisäys yms.) eikä sisälly käyttötukeen.
Kyllä. Teemme kotisivuista, sekä verkkokaupoista responsiiviset. Responsiivuus tarkoittaa siis sitä, että sivusto näyttää hyvältä millä tahansa päätelaitteella selattaessa (tietokone, tabletti ja puhelin).
Olemme tukenasi sivuston häiriötilanteissa ja muissa ongelmissa, joita kohtaat meiltä tilaamillasi verkkosivuilla. Annamme asiakkaillemme neuvoja, kuinka yleisimmät ongelmatilanteet voi ratkaista myös itse. Asiakaspalvelumme on auki arkisin 9-16, jolloin saat apua soittamalla, sähköpostitse tai laittamalla tukipyynnön täältä.
Asiakaspalvelun yhteystiedot:
asiakaspalvelu[at]funlus.fi
Puh: 010 508 2590
Kyllä näkyy. Rakennamme verkkosivustoja ajatellen myös hakukoneoptimonnin näkökulmaa. Pyrimme siihen, että sivustot ovat vaatimusten mukaisia näkyäkseen hakukoneissa. Ohjaamme myös asiakkaitamme tuottamaan laadukasta sisältöä itsenäisesti, sekä neuvomme millaiset sisällöt saavat enemmän näkyvyyttä.
Opastamme asiakkaitamme päivittämään esimerkiksi sivuston blogia tai tuotteita itsenäisesti. Tarjoamme myös päivityspalveluita pieniin, sekä suuriin muutostöihin. Otathan yhteyttä meihin hyvissä ajoin, jos toiveissa on sivuston ulkoasun muutokset tai sisällön suuret päivitystyöt. Kartoitetaan yhdessä vaaditut muutostoimet, jotta päivitykset saadaan suoritettua mahdollisimman sujuvasti.
Valitettavasti et. Palvelusta riippuen käytössäsi on rajattu määrä levytilaa, jonne kuvat, videot ja esimerkiksi sivuston kautta vastaanottamasi sähköpostit tallentuvat. Yleensä tavallisille verkkosivuille riittää hyvin jo palveluissamme määritellyt levytilat, mutta levytilaa saa tarpeen mukaan ostettua lisää. Monta suurikokoista kuvaa tai videota yhdellä sivulla voi myös hidastaa sivuston latausaikaa, joten suosittelemme optimoimaan kuvien/videoiden tiedostokokoa. Rakentaessamme asiakkaillemme verkkosivuja pyrimme varmistamaan, ettei sivustolla näkyvät mediat hidasta sivuston toimintaa ja latausajat pysyvät nopeina.
Verkkosivujen palvelimet sijaitsevat Euroopassa, joko Suomessa Helsingissä (webhotellit) tai Saksassa Frankfurtissa (Amazon Web Services) parhaassa runkoverkossa. Palvelimia varmuuskopioidaan päivittäin ja niiden toimintaa valvotaan ympäri vuorokauden. Yhteys palvelimiin on luotettava ja nopea.
SSL lyhenne tulee sanoista Secure Sockets Layer. SSL-suojaus luo käyttäjän ja palvelimen välille suojatun yhteyden, jonka avulla esimerkiksi sivustolle annettuja luottokorttitietoja ei pääse vuotamaan urkkijoille. Aktiivinen suojaus muuttaa sivuston osoitteen alusta ”http://”-osan muotoon ”https://”. Suojatut sivustot myös saavuttavat paremman näkyvyyden hakukoneissa, kuten Googlessa. SSL-sertifikaatti on jokaisella meidän kauttamme tilatulla verkkosivulla.
Me huolehdimme puolestasi muun muassa wordpressin tietoturvapäivityksistä ja palvelinten toimivuudesta. Asiakkaan vastuulla on pitää huolta siitä, ettei esimerkiksi sivuston ylläpitokäyttäjän salasanaa vuodeta ulkopuolisille. Tarvittaessa voimme ohjeistaa tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä jo ennen kuin sivusto on julkaistu.
Sivustojen hinnat määräytyvät verkkosivun perustamiseen tarvittavien palvelujen mukaan. Hinnastoja sivustoille on näkyvissä sivuillamme esimerkiksi täällä: Kotisivut ja Verkkokaupat
Sivuston kuukausittainen ylläpitomaksu koostuu tukipalveluista, domain ja webhotellimaksuista. Hinta vaihtelee valitun palvelun kattavuuden mukaan 5€+alv/kk ja 99€+alv/kk välillä.
Lisäksi voit ostaa meiltä tarpeen mukaan verkkosivujen päivitykseen erillisiä palveluita, jotka laskutetaan kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaan. Muutostyöt voivat olla esimerkiksi ulkoasun päivitystä, uuden sivun lisäämistä sivustolle tai vaikkapa sisällön luomista yhdessä asiakkaan kanssa.
Meiltä löydät valmiita palvelupaketteja verkkosivujen perustamiseen. Voimme tarvittaessa räätälöidä palvelun kattavuutta myös tapauskohtaisesti, jotta palvelu vastaa tarpeita. Voit tilata palvelupaketin suoraan tästä (avautuu uuteen ikkunaan).
Palvelupaketteihimme kuuluu ainakin seuraavat:
- Hosting-palvelu
- Varmuuskopiointi
- Verkkotunnus
- Vähintään 2GB levytilaa
- Sähköpostilaatikko (vähintään 1kpl) (saatavilla myös Office lisenssit, jotka ostetaan erikseen)
- SSL-suojaus ja palvelinten tekninen ympärivuorokautinen valvonta
Verkkosivustoilla käytämme suosittua WordPress-julkaisujärjestelmää ja verkkokaupat toimivat Woocommercella. Sisältöjen (blogit, verkkokaupan tuotteet, kuvat…) päivitys on mahdollista hoitaa itse tai tarvittaessa voi pyytää meiltä päivityspalvelua. Teemme verkkosivuja responsiivisesti, eli sivusto toimii puhelimella, tabletilla ja tietokoneilla. Tarjoamme tukea puhelimitse, sekä sähköpostitse ongelmatilanteita varten.
Hakukonemainonnan osa-alue, jossa yrityksen sivuston rakennetta ja arvoa pyritään parantamaan esimerkiksi Googlen ilmaisissa hakutuloksissa. Kulut perustuvat toimenpiteisiin, joilla sivusto nousee hakutulossivuilla ylöspäin.
Lyhyesti sanottuna korkeammat laatupisteet laskevat yleensä hintoja ja parantavat mainoksen sijaintia. Kaikki (mainostajat, asiakkaat, julkaisijat ja Google) hyötyvät AdWords-järjestelmästä eniten silloin, kun näyttämämme mainokset ovat osuvia ja vastaavat mahdollisimman tarkasti sitä, mitä asiakkaat etsivät. Osuvat mainokset saavat tavallisesti enemmän klikkauksia, niiden sijoitus on korkeampi ja ne tuottavat hyviä tuloksia.
Lue lisää: https://support.google.com/adwords/answer/2454010?hl=fi
Aluekohdistus
Google AdWords -aluekohdistus voi olla syynä siihen, että mainos ei näy juuri nyt Googlessa. Aluekohdistuksessa valitaan maat tai alueet ja kielet jokaiseen kampanjaan liittyen. Jos oma sijaintisi on kohdistamasi alueen ulkopuolella, et näe mainostasi hakemalla sitä. Voit tarkastella mainostasi sijainnistasi huolimatta Ad Preview and Diagnosis -työkalun avulla määrittelemällä sijainnin.
Päiväbudjetti on käytetty loppuun
AdWords näyttää mainoksiasi mahdollisimman usein päiväbudjettiasi ylittämättä. Kun budjetin raja saavutetaan, mainostasi ei enää näytetä kyseisenä päivänä. Voi myös olla, että kampanjan pienestä budjetista johtuen mainosta näytetään vain satunnaisesti jottei päiväbudjetti ylity.
Ajoitettu kampanja
Et välttämättä löydä mainostasi, jos se on ajoitettu näkymään vain tiettyinä aikoina päivästä tai tiettyinä viikonpäivinä.
Oman mainoksesi haku Googlesta
Jos haet omaa mainostasi toistuvasti Google-haulla, muttet koskaan napsauta sitä, mainos saattaa lakata näkymästä sinulle. Tämä johtuu siitä, että Googlen järjestelmä tunnistaa tietokoneesi ja lakkaa näyttämästä sinulle mainoksia, jotka eivät sen näkökulmasta kiinnosta sinua. Muista käyttää Ad Preview and Diagnosis -työkalua katsellaksesi mainostasi siinä muodossa, kuin se näkyy Google-hakutuloksissa. Tämä estää näyttökertojen kertymisen, kun yrität löytää mainoksesi.
(Lue lisää: https://support.google.com/adwords/troubleshooter/1711301?hl=fi#ts=1712925,1713041,1713044,1712989)
Termejä, jotka liittyvät oleellisesti yrityksen sivustoon. Esimerkiksi autoliikkeen sivuston hakusanoja ovat: Autoliikkeet, vaihtoautot, uudet autot jne.
Hakusanoja käytetään esimerkiksi hakukonemarkkinoinnissa.
CPC eli summa, joka sinulta veloitetaan, kun mainostasi klikataan. Keskimääräinen klikkauskohtainen hinta lasketaan jakamalla klikkaustesi kokonaishinta klikkausten kokonaismäärällä.
Palvelutasot (2024)
99.9 %
Ensimmäinen vastaus aikatavoitteessa (SLA)
99.8 %
Pyyntö ratkaistu aikatavoitteessa (SLA)
4.79 tuntia
Keskimääräinen ratkaisuaika
5.0/5 tähteä
Tyytyväisyys ratkaisuihin
Ensimmäinen vastaus aikatavoitteessa (SLA)
Ensimmäinen reagointi aikatavoite:
Prioriteetti | Aikatavoite |
Kriittinen | 2 tuntia |
Korkea | 4 tuntia |
Keskitaso | 12 tuntia |
Pieni | 18 tuntia |
Matala | 80 tuntia |
Pyyntö ratkaistu aikatavoitteessa (SLA)
Ratkaisuaikatavoite:
Prioriteetti | Aikatavoite |
Kriittinen | 4 tuntia |
Korkea | 8 tuntia |
Keskitaso | 24 tuntia |
Pieni | 36 tuntia |
Matala | 160 tuntia |
Häiriönhallintaprosessi
Seuraavaksi kuvataan Funlus Oy:n häiriönhallinnan ja tukipyyntöjen käsittelyprosessi. Ensimmäiseksi häiriö havaitaan. Lähteenä voi toimia esimerkiksi automaattinen valvontajärjestelmä, asiakas, käyttäjä tai työntekijä. Häiriöstä voi ilmoittaa esimerkiksi sähköpostilla, itsepalveluportaalissa tai puhelimitse. Seuraavaksi havainto kirjataan ylös. Kuka ilmoituksen teki, mitä se koskee jne. Luokittelu vaiheessa häiriöilmoitus luokitellaan kiireellisyyden ja vaikuttavuuden perusteella. Huomioon otetaan miten laaja ja miten kriittinen häiriö on. Tämän perusteella häiriölle määritellään tavoitereagointiajat ja -ratkaisuajat. Seuraavaksi kerätään tietoa häiriöstä esimerkiksi jäljittelemällä, toistamalla ja rajaamalla. Tietoa hyödynnetään ratkaisuvaiheessa sopivan korjauksen optimoinnissa. Lopuksi häiriö / tiketti suljetaan järjestelmässä ja se lähtee asiakkaan arvioitavaksi. Jos asiakas on tyytyväinen ratkaisuun, häiriö arkistoituu ja jos asiakas ei ole tyytyväinen ratkaisuun palaa häiriöilmoitus takaisin selvitykseen. Kuvaaja demonstroi prosessin vaiheittain.
Aikatavoitteet lasketaan arkisin (ma-pe) klo 9-17 välillä olevasta ajasta (service desk aukioloajat). Esimerkiksi kun häiriö havaitaan sunnuntai yöllä klo 3 ja työntekijät palaavat töihin maanantaina klo 9. Asiakkaalle vastataan klo 10 on reagointiaika 1 tunti. Tiketti ratkaistaan klo 11 on ratkaisuaika 2 tuntia. Yli 90% häiriöistä huomataan automaattisten valvontalaitteistojen avulla ja ne ratkaistaan ilman asiakkaan ilmoitusta häiriöstä. Alle 10% pyynnöistä on asiakkaiden tai käyttäjien lähettämiä.
Palvelupyyntöjen hallintaprosessi
Alla kuvataan Funlus Oy:n palvelupyyntöjen hallinta- ja käsittelyprosessi. Ensimmäiseksi otamme vastaan palvelupyynnön. Lähteenä voi toimia esimerkiksi asiakas, käyttäjä, automaattinen valvontajärjestelmä tai työntekijä. Palvelupyynnön voi tehdä esimerkiksi sähköpostilla, itsepalveluportaalissa tai puhelimitse. Asiakas voi seurata palvelupyynnön vaiheita itsepalveluportaalissa ja sähköposti-ilmoitusten perusteella. Seuraavaksi palvelupyyntö kirjataan ylös: kuka ilmoituksen teki, mitä se koskee jne. Luokitteluvaiheessa palvelupyyntö luokitellaan kiireellisyyden ja vaikuttavuuden perusteella. Huomioon otetaan se, miten laaja ja kriittinen palvelupyyntö on kyseessä. Tämän perusteella palvelupyynnölle määritellään tavoitereagointiajat ja -ratkaisuajat.
Seuraavaksi kerätään tietoa palvelupyyntöön liittyen esimerkiksi tutustumalla taustamateriaaliin tai niihin liittyviin ohjeisiin. Tietoa hyödynnetään ratkaisuvaiheessa sopivan toteutustavan valinnassa. Lopuksi palvelupyyntö / tiketti suljetaan järjestelmässä, ja se lähtee asiakkaan arvioitavaksi. Jos asiakas on tyytyväinen ratkaisuun, palvelupyyntö arkistoidaan. Jos asiakas ei ole tyytyväinen ratkaisuun, palaa palvelupyyntö takaisin selvitykseen. Kuvaaja demonstroi prosessin vaiheittain.
Aikatavoitteet lasketaan arkisin (ma-pe) klo 9–17 välillä olevasta ajasta (Service Desk -aukioloajat). Esimerkki: palvelupyyntö saapuu lauantaina klo 13 ja työntekijät palaavat töihin maanantaina klo 9. Asiakkaalle vastataan klo 10, jolloin reagointiaika on 1 tunti. Tiketti ratkaistaan klo 11, joten ratkaisuaika on 2 tuntia.