Tuki2024-04-22T14:57:10+02:00

Tuki ja häiriöilmoitus

Hyväksyn, että antamiani tietojani käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti, https://www.funlus.fi/tietosuoja/

Lähetä tukipyyntö oheisella lomakkeella tai ota yhteyttä

Asiakaspalvelu avoinna arkisin klo 9.00-16.00

Puhelimitse: 010 508 2590
Sähköpostilla: asiakaspalvelu@funlus.fi

Tarjouspyynnöt osoitteeseen: myynti@funlus.fi

Usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako jokin asia? Löydät todennäköisesti vastauksen seuraavista kootuista vastauksista.

Mitkä ovat palveluni nimipalvelimet?2023-05-16T17:20:24+02:00

Yleiset nimipalvelimet ovat:

ns1.nopeawebhotelli.fi

ns2.nopeawebhotelli.fi

ns3.nopeawebhotelli.fi

Virtuaalipalvelimissa käytössä voi olla omat nimipalvelimet. Voit tarkistaa nimipalvelimet täältä.

Sain viestin Traficomilta verkkotunnuksen tietojen tarkistuksesta, mitä teen?2023-05-20T08:27:03+02:00

Mikä on DNSSEC?2023-05-16T16:47:09+02:00

DNSSEC (Domain Name System Security Extensions) on palvelu, joka vahvistaa nimipalvelimien tietoturvaa. DNSSEC on eräänlainen vakuutus, joka takaa, että internetin käyttäjä pääsee juuri sille verkkosivulle, jolle tällä on aikomus mennä. DNSSEC:in avulla suojaudut nimipalvelinjärjestelmään kohdistuvilta hyökkäyksiltä.

DNSSEC varmistaa, että nimipalvelukyselyihin saadut vastaukset tulevat oikealta lähettäjältä eikä vastaustietoja ole muokattu. Kun DNSSEC-palvelu on käytössä, saadaan vastaukset nimipalvelukyselyihin digitaalisesti allekirjoitettuina.

Nimipalvelussa jokaiselle verkkotunnukselle on annettu oma ainutlaatuinen IP-osoite (esim. www. traficom.fi IP-osoite on 87.239.126.33). DNSSEC:in tekniikka varmistaa, että kyselyn lähettävä tietokone (esim. verkkoselain) näkee, tuleeko internetosoitteeseen nimipalvelun kautta saatu vastaus palvelimelta, joka on rekisteröity luotetuksi palvelimeksi.

Jos haluat ottaa DNSSEC palvelun käyttöön. Tee siitä ilmoitus itsepalveluportaalissa (muutospyyntö). Mainitse verkkotunnuksesi ja DNSSEC käyttöön ottaminen ja toivottu aloituspäivä. Palvelu on vapaaehtoinen ja se kuuluu kaikkiin IT-tukipaketteihimme (kolmoset, täyskäsi, värisuora).

Miten voin ilmoittaa epäilystä tietoturvapoikkeamasta?2023-05-16T16:13:05+02:00

Voit tehdä ilmoituksen 24/7 asiointipalvelumme kautta https://funlus.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/2/group/2/create/10013

Miten voin tehdä tuki- tai muutospyynnön?2023-05-16T16:11:18+02:00

Voit tehdä tuki tai muutospyynnön suoraan itsepalveluportaalista: https://funlus.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/2/group/-1

Voit myös lähettää meille sähköpostia asiakaspalvelu@funlus.fi tai soittaa 010 508 2590

Mitä verkkotunnusvälittäjä tekee?2023-05-16T16:05:36+02:00

Välittäjät hoitavat asiakkaidensa pyynnöstä fi-verkkotunnuksen 

  • rekisteröimisen Liikenne- ja viestintäviraston verkkotunnusrekisteriin 
  • tietojen päivittämisen 
  • voimassaoloajan uusimisen 
  • vaihtamisen välittäjältä toiselle 
  • siirron käyttäjältä toiselle 
  • irtisanomisen. 

 Välittäjä on myös velvollinen antamaan asiakkailleen 

  • yleistä neuvontaa fi-verkkotunnuksiin liittyen 
  • tiedon, mikäli välittäjätoiminta on päättynyt tai Liikenne- ja viestintävirasto on antanut välittäjää koskevan kieltopäätöksen
Hyviä lähteitä verkkotunnuksiin liittyen2021-06-11T12:09:44+02:00
Lisätietoa verkkotunnusten hakemisesta ja säädännöistä voit lukea täältä:
  • Liikenne ja viestintävirasto
    • Täältä löydät esimerkiksi tietoa kuinka voit hakea ja poistaa verkkotunnuksesi. Lisäksi sivustolla kerrotaan verkkotunnusvälittäjistä, fi-maatunnuksesta ja säännöistä koskien tunnusta.
  • Patentti ja rekisterihallitus
    • Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilla löytyy tietoa muun muassa patenteista, tavaramerkeistä ja mallioikeuksista. Sivustolta löytyy myös julkisia rekistereitä, joista voit tarkistaa onko nimi tai verkkotunnus jo varattu.
  • Euroopan unionin teollisuusoikeuksien virasto
    • Tietoa tavaramerkeistä, mallioikeuksista ja EU:n lainsäädännöstä koskien edellä mainittuja asioita.
Mitä tarkoittaa verkkotunnuksen lainmukaisuus?2021-06-11T11:25:45+02:00

Verkkotunnus ei saa merkitsemishetkellä

  • vastata toisen suojattua nimeä tai merkkiä, ellei verkkotunnuksen
    käyttäjä pysty esittämään hyväksyttävää perustetta verkkotunnuksen
    rekisteröinnille
  • muistuttaa toisen suojattua nimeä tai merkkiä, jos verkkotunnus
    rekisteröidään ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.

 

Verkkotunnuksessa sallitut merkit

Välittäjän on neuvottava asiakkaitaan verkkotunnuksissa sallituista
merkeistä, joita ovat kirjaimet a-z ja numerot 0-9. Lisäksi sallittuja
merkkejä ovat kansalliset merkit å, ä ja ö sekä Suomessa puhuttavan
saamen kielen merkit ja lisäksi tavuviiva-miinusmerkki.

Välittäjien on huomioitava kansallisia merkkejä sisältäviin verkkotunnuksiin
kohdistuvat rajoitukset markkinoidessaan ja välittäessään verkkotunnuksia. Verkkotunnusta hakevien ja harkitsevien asiakkaiden tulee tietää kansallisia merkkejä sisältävien tunnusten teknisistä rajoitteista. Erityisesti on huomioitava asiakkaan mahdollinen tarve hakea sekä
kansallisia merkkejä sisältävä verkkotunnus että vastaava verkkotunnus ilman kansallisia merkkejä, esimerkiksi ääkkönen.fi ja aakkonen.fi.
Latinalaisten aakkosten ulkopuolisten kirjoitusmerkkien käytön mahdollistaa punycode, josta käytetään myös nimeä ACE (ASCII Compatible Encoding). Nimipalvelinjärjestelmä ymmärtää kansallisia merkkejä sisältävän verkkotunnuksen, jos se on määritelty teknisesti ACEmuotoon. Esimerkiksi ääkkönen.fi on ACE-muotoisena: xn--kknen-fraa=0m.fi. Muunnostyökaluja tarjoavia verkkosivuja on lukuisia. Sellainen löytyy myös Liikenne- ja viestintäviraston sivustolta.

Mistä voi tarkastaa suojatut nimet ja tavaramerkit?2021-06-11T11:07:05+02:00

Voit tarkistaa ne esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen julkisista rekistereistä (sivustot aukeavat nimeä klikkaamalla uuteen välilehteen):

Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä
Yhdistysrekisteri
Tavaramerkkirekisteri

Näiden lisäksi Euroopan unionin immateriaalioikeusvirastolla (EUIPO) on EU-tavaramerkkirekisteri, josta voit tarkistaa tavaramerkkien ja nimien saatavuutta.

Mikä on suojattu nimi tai tavaramerkki?2021-08-04T10:42:26+02:00

Suojattuja nimiä ja merkkejä ovat sähköisen viestinnän palveluista annetun lain perusteella:
Suomen kauppa-, tavaramerkki-, yhdistys-, säätiö- tai puoluerekisteriin merkityt nimet tai merkit julkisyhteisön, valtion liikelaitoksen, itsenäisen julkisoikeudellisen laitoksen, julkisoikeudellisen yhdistyksen ja vieraan valtion edustuston ja sen toimielimien nimet
toiminimi- ja tavaramerkkilaissa tarkoitetut vakiintuneet nimet, toissijaiset tunnukset tai tavaramerkit
EUIPO:n tavaramerkkirekisteriin merkityt EU-tavaramerkit. Esimerkiksi Funlus® on tavaramerkki.

Mitä verkkosivujen käyttötuki tarkoittaa?2021-03-16T09:46:50+02:00

Käyttötukeen kuuluu yleiset tukitoimenpiteet, kuten esim. sähköpostiasetukset, sähköpostin salasanan nollaaminen, wordpress käyttöopastus/materiaali ja häiriöhallinta. Käyttöpalvelun tarkoitus on varmistaa, että asiakkaamme saa kerralla nopeat WordPress-kotisivut, toimivat sähköpostiosoitteet ja osaavan käyttötuen. WordPress-julkaisujärjestelmä vaatii säännöllistä ohjelmiston päivittämistä mm. tietoturvauhkien välttämiseksi, siksi olemme sisällyttäneet nämä käyttöpalvelun hintaan. Lisäksi otamme asiakkaidemme sivuista säännölliset varmuuskopiot, jotta tietosi pysyvät tallessa. Kaikki käyttöpalvelut sisältävät laadukkaan webhotellin suomalaisilla palvelimilla, jolla varmistetaan sivuston nopea toimivuus. Lisäksi saat käyttöön oman domain-osoitteen (fi,com,net) ja sähköpostipalvelun (IMAP,POP3). Käyttötukisopimukseen kuuluu myös uuden välittäjämallin mukakainen verrkotunnushallinta (Lisätietoa uudistuksesta).

Palvelutaso (SLA) vaihtelee valitun käyttöpalvelun mukaan. Basic-tasolla käytössäsi on sähköpostituki arkipäivisin. Basic Plus sisältää sähköpostituen lisäksi puhelintuen arkipäivisin ja Pro sisältää puhelintuen lisäksi priorisoidun vastausajan (SLA 1 arkipäivässä) arkisin ja on laajennettavissa lisämaksusta myös hätätyöksi viikonloppuisin / juhlapyhinä.

Muutostöiden tekeminen sivustolle on hinnaston/sopimuksen mukaan erillisveloitettavaa palvelua (esim. asiakkaan puolesta sisällön syöttäminen sivustolle, ulkoasun muuttaminen, lomakkeen lisäys yms.) eikä sisälly käyttötukeen.

Ovatko verkkosivuni responsiiviset?2021-05-19T13:36:13+02:00

Kyllä. Teemme kotisivuista, sekä verkkokaupoista responsiiviset. Responsiivuus tarkoittaa siis sitä, että sivusto näyttää hyvältä millä tahansa päätelaitteella selattaessa (tietokone, tabletti ja puhelin).

Saanko teiltä apua kaikissa teknisissä ongelmissa, joita kohtaan sivustollani?2021-10-06T20:40:51+02:00

Olemme tukenasi sivuston häiriötilanteissa ja muissa ongelmissa, joita kohtaat meiltä tilaamillasi verkkosivuilla. Annamme asiakkaillemme neuvoja, kuinka yleisimmät ongelmatilanteet voi ratkaista myös itse. Asiakaspalvelumme on auki arkisin 9-16, jolloin saat apua soittamalla, sähköpostitse tai laittamalla tukipyynnön täältä.

Asiakaspalvelun yhteystiedot:
asiakaspalvelu[at]funlus.fi
Puh: 010 508 2590

Näkyykö sivustoni Googlessa tai muissa hakukoneissa?2021-10-06T21:00:45+02:00

Kyllä näkyy. Rakennamme verkkosivustoja ajatellen myös hakukoneoptimonnin näkökulmaa. Pyrimme siihen, että sivustot ovat vaatimusten mukaisia näkyäkseen hakukoneissa. Ohjaamme myös asiakkaitamme tuottamaan laadukasta sisältöä itsenäisesti, sekä neuvomme millaiset sisällöt saavat enemmän näkyvyyttä.

Saanko tukea sivuston sisällön päivittämiseen tai ulkoasun vaihtamiseen?2021-05-19T13:23:09+02:00

Opastamme asiakkaitamme päivittämään esimerkiksi sivuston blogia tai tuotteita itsenäisesti. Tarjoamme myös päivityspalveluita pieniin, sekä suuriin muutostöihin. Otathan yhteyttä meihin hyvissä ajoin, jos toiveissa on sivuston ulkoasun muutokset tai sisällön suuret päivitystyöt. Kartoitetaan yhdessä vaaditut muutostoimet, jotta päivitykset saadaan suoritettua mahdollisimman sujuvasti.

Voinko ladata verkkosivuilleni rajattomasti kuvia/videoita?2021-05-19T13:22:15+02:00

Valitettavasti et. Palvelusta riippuen käytössäsi on rajattu määrä levytilaa, jonne kuvat, videot ja esimerkiksi sivuston kautta vastaanottamasi sähköpostit tallentuvat. Yleensä tavallisille verkkosivuille riittää hyvin jo palveluissamme määritellyt levytilat, mutta levytilaa saa tarpeen mukaan ostettua lisää. Monta suurikokoista kuvaa tai videota yhdellä sivulla voi myös hidastaa sivuston latausaikaa, joten suosittelemme optimoimaan kuvien/videoiden tiedostokokoa. Rakentaessamme asiakkaillemme verkkosivuja pyrimme varmistamaan, ettei sivustolla näkyvät mediat hidasta sivuston toimintaa ja latausajat pysyvät nopeina.

Missä verkkosivuni sijaitsee? Ovatko palvelimet luotettavia?2021-10-08T11:53:18+02:00

Verkkosivujen palvelimet sijaitsevat Euroopassa, joko Suomessa Helsingissä (webhotellit) tai Saksassa Frankfurtissa (Amazon Web Services) parhaassa runkoverkossa. Palvelimia varmuuskopioidaan päivittäin ja niiden toimintaa valvotaan ympäri vuorokauden. Yhteys palvelimiin on luotettava ja nopea.

Mikä on SSL-sertifikaatti ja kuuluuko se ostamaani palveluun?2021-05-19T13:19:43+02:00

SSL lyhenne tulee sanoista Secure Sockets Layer. SSL-suojaus luo käyttäjän ja palvelimen välille suojatun yhteyden, jonka avulla esimerkiksi sivustolle annettuja luottokorttitietoja ei pääse vuotamaan urkkijoille. Aktiivinen suojaus muuttaa sivuston osoitteen alusta ”http://”-osan muotoon ”https://”. Suojatut sivustot myös saavuttavat paremman näkyvyyden hakukoneissa, kuten Googlessa. SSL-sertifikaatti on jokaisella meidän kauttamme tilatulla verkkosivulla.

Täytyykö minun itse huolehtia tietoturvasta ja päivityksistä?2021-05-19T13:16:29+02:00

Me huolehdimme puolestasi muun muassa wordpressin tietoturvapäivityksistä ja palvelinten toimivuudesta. Asiakkaan vastuulla on pitää huolta siitä, ettei esimerkiksi sivuston ylläpitokäyttäjän salasanaa vuodeta ulkopuolisille. Tarvittaessa voimme ohjeistaa tietoturvaan liittyvissä kysymyksissä jo ennen kuin sivusto on julkaistu.

Paljonko verkkosivujen perustaminen ja ylläpito maksaa?2021-05-19T13:13:34+02:00

Sivustojen hinnat määräytyvät verkkosivun perustamiseen tarvittavien palvelujen mukaan. Hinnastoja sivustoille on näkyvissä sivuillamme esimerkiksi täällä: Kotisivut ja Verkkokaupat

Sivuston kuukausittainen ylläpitomaksu koostuu tukipalveluista, domain ja webhotellimaksuista. Hinta vaihtelee valitun palvelun kattavuuden mukaan 5€+alv/kk ja 99€+alv/kk välillä.
Lisäksi voit ostaa meiltä tarpeen mukaan verkkosivujen päivitykseen erillisiä palveluita, jotka laskutetaan kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaan. Muutostyöt voivat olla esimerkiksi ulkoasun päivitystä, uuden sivun lisäämistä sivustolle tai vaikkapa sisällön luomista yhdessä asiakkaan kanssa.

Mitä kaikkea saan käyttööni, kun ostan palvelun teiltä?2021-05-19T12:55:19+02:00

Meiltä löydät valmiita palvelupaketteja verkkosivujen perustamiseen. Voimme tarvittaessa räätälöidä palvelun kattavuutta myös tapauskohtaisesti, jotta palvelu vastaa tarpeita. Voit tilata palvelupaketin suoraan tästä (avautuu uuteen ikkunaan).

Palvelupaketteihimme kuuluu ainakin seuraavat:

  • Hosting-palvelu
  • Varmuuskopiointi
  • Verkkotunnus
  • Vähintään 2GB levytilaa
  • Sähköpostilaatikko (vähintään 1kpl) (saatavilla myös Office lisenssit, jotka ostetaan erikseen)
  • SSL-suojaus ja palvelinten tekninen ympärivuorokautinen valvonta

Verkkosivustoilla käytämme suosittua WordPress-julkaisujärjestelmää ja verkkokaupat toimivat Woocommercella. Sisältöjen (blogit, verkkokaupan tuotteet, kuvat…) päivitys on mahdollista hoitaa itse tai tarvittaessa voi pyytää meiltä päivityspalvelua. Teemme verkkosivuja responsiivisesti, eli sivusto toimii puhelimella, tabletilla ja tietokoneilla. Tarjoamme tukea puhelimitse, sekä sähköpostitse ongelmatilanteita varten.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?2021-03-16T09:50:57+02:00

Hakukonemainonnan osa-alue, jossa yrityksen sivuston rakennetta ja arvoa pyritään parantamaan esimerkiksi Googlen ilmaisissa hakutuloksissa. Kulut perustuvat toimenpiteisiin, joilla sivusto nousee hakutulossivuilla ylöspäin.

Palvelutasot (2024)

99.9 %

Ensimmäinen vastaus aikatavoitteessa (SLA)

99.8 %

Pyyntö ratkaistu aikatavoitteessa (SLA)

4.79 tuntia

Keskimääräinen ratkaisuaika

5.0/5 tähteä

Tyytyväisyys ratkaisuihin

Ensimmäinen vastaus aikatavoitteessa (SLA)

Ensimmäinen reagointi aikatavoite:

Prioriteetti Aikatavoite
Kriittinen 2 tuntia
Korkea 4 tuntia
Keskitaso 12 tuntia
Pieni 18 tuntia
Matala 80 tuntia

Pyyntö ratkaistu aikatavoitteessa (SLA)

Ratkaisuaikatavoite:

Prioriteetti Aikatavoite
Kriittinen 4 tuntia
Korkea 8 tuntia
Keskitaso 24 tuntia
Pieni 36 tuntia
Matala 160 tuntia

Häiriönhallintaprosessi

Seuraavaksi kuvataan Funlus Oy:n häiriönhallinnan ja tukipyyntöjen käsittelyprosessi. Ensimmäiseksi häiriö havaitaan. Lähteenä voi toimia esimerkiksi automaattinen valvontajärjestelmä, asiakas, käyttäjä tai työntekijä. Häiriöstä voi ilmoittaa esimerkiksi sähköpostilla, itsepalveluportaalissa tai puhelimitse. Seuraavaksi havainto kirjataan ylös. Kuka ilmoituksen teki, mitä se koskee jne. Luokittelu vaiheessa häiriöilmoitus luokitellaan kiireellisyyden ja vaikuttavuuden perusteella. Huomioon otetaan miten laaja ja miten kriittinen häiriö on. Tämän perusteella häiriölle määritellään tavoitereagointiajat ja -ratkaisuajat. Seuraavaksi kerätään tietoa häiriöstä esimerkiksi jäljittelemällä, toistamalla ja rajaamalla. Tietoa hyödynnetään ratkaisuvaiheessa sopivan korjauksen optimoinnissa. Lopuksi häiriö / tiketti suljetaan järjestelmässä ja se lähtee asiakkaan arvioitavaksi. Jos asiakas on tyytyväinen ratkaisuun, häiriö arkistoituu ja jos asiakas ei ole tyytyväinen ratkaisuun palaa häiriöilmoitus takaisin selvitykseen.   Kuvaaja demonstroi prosessin vaiheittain.

häiriönhallinnan käsittelyprosessikaavio funlus oy

Aikatavoitteet lasketaan arkisin (ma-pe) klo 9-17 välillä olevasta ajasta (service desk aukioloajat). Esimerkiksi kun häiriö havaitaan sunnuntai yöllä klo 3 ja työntekijät palaavat töihin maanantaina klo 9. Asiakkaalle vastataan klo 10 on reagointiaika 1 tunti. Tiketti ratkaistaan klo 11 on ratkaisuaika 2 tuntia. Yli 90% häiriöistä huomataan automaattisten valvontalaitteistojen avulla ja ne ratkaistaan ilman asiakkaan ilmoitusta häiriöstä. Alle 10% pyynnöistä on asiakkaiden tai käyttäjien lähettämiä.

Palvelupyyntöjen hallintaprosessi

Alla kuvataan Funlus Oy:n palvelupyyntöjen hallinta- ja käsittelyprosessi. Ensimmäiseksi otamme vastaan palvelupyynnön. Lähteenä voi toimia esimerkiksi asiakas, käyttäjä, automaattinen valvontajärjestelmä tai työntekijä. Palvelupyynnön voi tehdä esimerkiksi sähköpostilla, itsepalveluportaalissa tai puhelimitse. Asiakas voi seurata palvelupyynnön vaiheita itsepalveluportaalissa ja sähköposti-ilmoitusten perusteella. Seuraavaksi palvelupyyntö kirjataan ylös: kuka ilmoituksen teki, mitä se koskee jne. Luokitteluvaiheessa palvelupyyntö luokitellaan kiireellisyyden ja vaikuttavuuden perusteella. Huomioon otetaan se, miten laaja ja kriittinen palvelupyyntö on kyseessä. Tämän perusteella palvelupyynnölle määritellään tavoitereagointiajat ja -ratkaisuajat.

Seuraavaksi kerätään tietoa palvelupyyntöön liittyen esimerkiksi tutustumalla taustamateriaaliin tai niihin liittyviin ohjeisiin. Tietoa hyödynnetään ratkaisuvaiheessa sopivan toteutustavan valinnassa. Lopuksi palvelupyyntö / tiketti suljetaan järjestelmässä, ja se lähtee asiakkaan arvioitavaksi. Jos asiakas on tyytyväinen ratkaisuun, palvelupyyntö arkistoidaan. Jos asiakas ei ole tyytyväinen ratkaisuun, palaa palvelupyyntö takaisin selvitykseen. Kuvaaja demonstroi prosessin vaiheittain.

häiriönhallinnan käsittelyprosessikaavio funlus oy

Aikatavoitteet lasketaan arkisin (ma-pe) klo 9–17 välillä olevasta ajasta (Service Desk -aukioloajat). Esimerkki: palvelupyyntö saapuu lauantaina klo 13 ja työntekijät palaavat töihin maanantaina klo 9. Asiakkaalle vastataan klo 10, jolloin reagointiaika on 1 tunti. Tiketti ratkaistaan klo 11, joten ratkaisuaika on 2 tuntia.

Go to Top