Yrittäjän arki on usein kiireistä ja täynnä työtä. Siksi markkinoinnin suunnittelu kannattaa pitää mahdollisimman helppona ja yksinkertaisena. Se mikä on vaivatonta, tulee varmemmin tehtyä. Voit aloittaa markkinoinnin suunnittelun laatimalla yrityksellesi kirkkaat vuositavoitteet. Mitä haluaisit esimerkiksi tammikuussa yrityksesi markkinoinnilla saavuttaa? Mitä keskeisiä tapahtumia toimialallasi tapahtuu helmikuussa? Voit pohtia myös esimerkiksi jokaisen kuukauden juhla – tai teemapäiviä. Voisiko yrityksesi näkyä esimerkiksi äitienpäivänä somekanavissa tai voisiko yritys osallistua alan messuille, missä potentiaaliset asiakkaat liikkuvat?

Markkinoinnin vuosisuunnitelman (vuosikellon) laatiminen auttaa sinua hahmottamaan kerralla yrityksesi keskeiset tapahtumat. Suunnitelmallisesta toiminnasta seuraa usein stressin vähentymistä, sillä tiedät mitä yrityksessäsi tulee milloinkin tapahtumaan. Myös mahdollinen henkilökunta tietää mitä tavoitteita tulevalle vuodelle on markkinoinnin suhteen asetettu. Kommunikointi helpottuu ja toimenpiteitä voidaan ketterämmin jakaa tiiminjäsenten kesken. Osaat myös hankkia ja tilata mahdolliset markkinointimateriaalit ajoissa mainostoimistosta tai tehdä ne itse. Markkinoinnin budjetoinnin tekeminen helpottuu, kun tiedät paljonko rahaa toimenpiteisiin on varattava. Kun olet kerran tehnyt yrityksellesi markkinoinnin vuosisuunnitelman, voit hyödyntää sitä seuraavanakin vuonna. Keskeiset tapahtumat toistuvat usein vuosittain, joten sinun ei tarvitse uudelleen muistella mitä markkinointitoimenpiteitä tuleva vuosi tuo tullessaan.

Säästät euroja, kun yrityksen markkinointitoimenpiteet ovat oikein kohdistettuja. Suunnittelematon toiminta johtaa helposti rahankäyttöön, jota ei ole mietitty. Markkinointieuroja valuu toimenpiteisiin, jotka eivät ole keskeisiä esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkimiseksi tai nykyisten asiakkuuksiesi ylläpitämiseksi. Suunnittelulla tehostat yrityksesi markkinointiprosessia, sillä pystyt paremmin seuraamaan mitkä toimenpiteet todella tuottivat tuloksia. Kun toimenpiteet on konkreettisesti kirjattu ylös, tulosten seurattavuus paranee. Muistat mitä teit ja millaisia tuloksia sait. Näin voit muuttaa seuraavalla kerralla toimintaasi, kokeilla jotakin uutta tai pitää hyväksi havaitsemasi markkinointitoimenpiteet samoina.

Markkinoinnin vuosisuunnitelman tekemisen voit aloittaa helposti esimerkiksi laatimallamme ilmaisella markkinoinnin vuosisuunnittelupohjalla. Lataa ilmainen markkinoinnin vuosikello näppärästi verkkokaupastamme (löydät tuotteen sivun alalaidasta), täytä ja tallenna koneellesi. Voit täyttää vuosikellon yhdessä tiimin kanssa ja suunnitella yrityksen markkinointitoimenpiteitä seuraavalle vuodelle, jolloin kaikki pysyvät kärryillä, mitä milloinkin tapahtuu. Kannattaa muistaa, että jo pienet edistysaskeleet markkinoinnin suunnittelussa kannattavat. Kun yrityksen toiminta on jäsentyneempää, vältät rahanmenoa toimintaan, joka ei tuota haluamiasi tuloksia!

Kaipaatko lisäapua markkinoinnin vuosittaisessa suunnittelemisessa? Markkinoinnin asiantuntijamme auttavat sinua mielellään suunnittelussa. Tutustu markkinointipäällikköpalveluihimme.

Kirjoittajasta

Sari Aho.

Sari Aho
Graafinen suunnittelija 
sari[at]funlus.fi
https://fi.linkedin.com/in/sari-aho